Ta strona używa plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie

O Zosi - absolwentce ED

12 / 08 / 2021



W swojej książce “Edukacja domowa jako styl życia” piszę m.in. o nastolatkach i ich radzeniu sobie z wyzwaniami edukacji domowej.

Jedną z moich bohaterek jest Zosia – wspaniała, pogodna dziewczyna, która teraz łączy pasję z pracą – to na co tak bardzo zwracamy uwagę w ED.

Na stronie Tirami_Su – Dodaj mi skrzydeł – posty | Facebook

zamieściła ciekawy wpis, który pozwoliła mi tu przekopiować, co z radością niniejszym czynię:

 

Jestem osobą, kochającą przebywać w naturze. Odkrywam świat na swój sposób i zapraszam do niego innych. Ważny jest dla mnie indywidualny kontakt z dzieckiem. Najczęściej wybieram naukę przez doświadczenie. Chętnie towarzyszę dzieciom przy odkrywaniu ich możliwości twórczych oraz przyrody. Istotna jest dla mnie uważność. Wielką radość sprawia mi uprawianie ogrodu warzywnego, a co więcej dzielenie się z innymi tym, co w nim wyrośnie. Lubię lepić użytkowe rzeczy z gliny. Chętnie wybieram prostotę i przebywanie w naturze. Często zatrzymuję chwile za pomocą fotografii analogowej i nie tylko. Dorastałam w wielodzietnej rodzinie niedaleko Krakowa. A moje zainteresowanie edukacją alternatywną (lubię ją nazywać edukacją wychodzącą naprzeciw naturalnym potrzebom dziecka) wzięło się z autopsji, z chęci poznania, dlaczego tak trudno było mi funkcjonować w szkole. W 6 klasie szkoły podstawowej zostałam przepisana na edukację domową do szkoły w Koszarawie Bystrej – jednej ze szkół (Montessori Mountain Schools) założonych przez Olę i Marcina Sawickich. Okazało się, że dysleksja nie musi być utrudnieniem, ale darem do odrywania. Przez tamten rok doświadczyłam, że nauka może dawać satysfakcję i być ciekawa, a odkrywanie świata może być fascynujące! Kolejnym ważnym dla mnie doświadczeniem wpływającym na to, kim teraz jestem, były dwa ostatnie lata liceum, kiedy znów doświadczyłam nauki w ED. Bardzo nie chciałam by matura była jedynym celem w moim życiu, a czas przeznaczony na relacje z rodziną, w domu na wsi, odkrywanie i realizowanie swoich zainteresowań był przerażająco krótki lub nawet nie istniał. Uczyłam się między treningami sportowymi, spotkaniami z kilkoma „mistrzami – tutorami”, a spotkaniami i wyjazdami ze znajomymi. W tym najbardziej pomogła mi pomoc znajomej w tworzeniu elastycznego planu. W te dwa lata rozwinęłam skrzydła, nabrałam odwagi i większej pewności siebie do pójścia dalej w swoim rozwoju. Wyjechałam na studia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych (UAP w Poznaniu), a w międzyczasie doświadczenie zdobywałam m.in. w szkole w Przyłękowie (MMS), w przedszkolu kompetencyjnym UL (kierującym się myślami Jespera Juula) oraz w Autorskiej Szkole teatralnej Łejery. Również wdzięczność za czas w ED oraz zainteresowanie działaniami w formie warsztatowej, przeprowadziłam jako dyplom autorskie warsztaty twórcze w przedszkolu. Razem z pracą pisemną noszą tytuł: Działania warsztatowe alternatywną formą edukacji. W dalszym ciągu intrygował mnie temat wspierania rozwoju dziecka. Wyjechałam na Wybrzeże, by studiować kierunek Pedagogika rewalidacyjna z wczesnym wspomaganiem rozwoju (GWSH w Gdańsku). Doświadczenie zdobywałam m.in. w Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym Dreamlab dla dzieci ze spektrum autyzmu, w Chrześcijańskiej Szkole Montessori obserwując nauczycieli wspomagających oraz mieszkałam w domu wspólnoty L’Arche pracując z osobami niepełnosprawnymi. Bardzo nurtował mnie temat trudności w nauce, który sama przechodziłam, dlatego moja praca magisterska nosi tytuł: Wpływ metod alternatywnych na dzieci z problemami w nauce szkolnej. Z zaciekawieniem poznaję sposoby jak najlepiej wspierać rozwój dziecka w kontakcie z naturą. Towarzyszenie dziecku w doświadczaniu piękna przyrody oraz odkrywaniu jej wielkiego zadziwiającego świata jest dla mnie zachwycającą przygodą! Ukończyłam kurs dla Leśnych Przewodników Podróż do Zaczarowanego Lasu prowadzonym przez Pracownię Edukacji Żywej oraz jestem po warsztatach Letnia Szkoła Leśnej Edukacji prowadzonych przez (MMS). Cieszę się, że mogę łączyć pasje z pracą, która daje mi możliwość rozwoju, ale też być wśród ludzi pełnych swoich pasji!